- Italië gaat zijn deelname aan de Chinese Nieuwe Zijderoute officieel opzeggen.
- Volgens Italië heeft het internationale infrastructuurproject dat voor China van strategisch belang is, niet het gewenste effect.
- China investeert miljarden in buitenlandse havens en spoorlijnen om een netwerk te creëren dat van Azië naar Europa, het Midden-Oosten en Afrika loopt.
- Lees ook: EU komt met ‘democratisch’ alternatief voor Chinese Nieuwe Zijderoute – kan Global Gateway concurreren?
De Italiaanse regering heeft China formeel laten weten uit de zogeheten Nieuwe Zijderoute te stappen. Het omstreden infrastructuurproject heeft “niet de gewenste effecten” gehad, zei minister Antonio Tajani van Buitenlandse Zaken.
Italië nam sinds 2019 deel aan de Nieuwe Zijderoute, die formeel het Belt and Road Initiative (Gordel- en Weginitiatief) heet. China investeert miljarden in de aanleg van wegen, spoor en andere infrastructuur om de handel tussen Azië, Europa, het Midden-Oosten en Afrika te stimuleren. Daarmee vergroot de op een na grootste economie ter wereld ook zijn invloed.
Maar de samenwerking tussen EU-lidstaat Italië en China was vanaf het begin al moeizaam door zorgen over de groeiende Chinese geopolitieke invloed. Ook zou China veel meer voordeel hebben bij het initiatief dan Italië.
In maart zouden de afspraken over de Nieuw Zijderoute van Italië met China aflopen, tenzij beide landen ze zouden verlengen. De Italiaanse premier Giorgia Meloni zou al eerder hebben laten doorschemeren uit het initiatief te willen stappen, maar benadrukte goede banden te willen onderhouden met China.